För säkert underhåll av helikoptrar

ZARGES lanserar säkerhetsklassad underhållsplattform för helikoptrar

Helikoptrar och deras känsliga utrustning kräver regelbunden, tidskrävande underhåll och reparationer. För att säkerställa att arbetet kan utföras så effektivt och säkert som möjligt erbjuder ZARGES en omfattande portfölj av arbetsplattformar för service, reparation och underhåll. Nu lanserar Zarges en ny plattform för underhåll av helikoptrar, som uppfyller den nya standarden SS EN 12312-8 ”Maskinutrustning för flygplatser- Säkerhetskrav-del8: Underhållstrappor och –plattformar”.

Den nya underhållsplattformen utvecklades specifikt för Eurocopter EC135 / 145. Den gör det möjligt för personalen att komma åt helikopterns motorer, rotorhuvud, rotorblad, övre flygkropp och fästen både i en hangar och ute på plattan. Plattformens teleskopiska svängbara höjdjusterare håller den stabil och förhindrar att den vinglar när en person utför arbete på en helikopter. I allmänhet kan plattformen också användas för andra liknande helikoptermodeller; det är dock nödvändigt att utföra en teknisk bedömning för att säkerställa kompatibilitet med modellen i fråga. Det modulära räckesystemet erbjuder maximal flexibilitet. Det gör det möjligt att skräddarsy plattformen för att uppfylla varje kunds specifikationer. Förmågan att anpassa sig till specifika konturer (som formen på en flygkropp eller stjärtfena) förbättrar också arbetssäkerheten eftersom en person kan arbeta på en helikopter utan att det finns ett gap mellan helikoptern och plattformen. En annan speciell egenskap: tack vare underhållsplattformens lätta aluminiumkonstruktion krävs bara en person för att använda den och justera dess höjd. Utöver modellen som presenteras med bild och text ovan finns det även andra modeller t.ex. med manuell eller elektrisk höjdjustering . I sortimentet finns också en rad bra tillbehör, Verktygshyllor som enkelt monteras på skyddsräcket är bara ett exempel.

Tankning är en annan central del av servicen till helikoptrar. Zarges kan även erbjuda en tankstege och en tvåaxlad mobil tankplattform, som båda uppfyller kraven i den nya SS EN 12312-5-standarden. Eftersom tankning vanligtvis äger rum utomhus på plattan utanför hangaren, inte sällan under svåra väderförhållanden, har ZARGES valt att utrusta modellerna med säkra ledstänger, breda trappsteg och en R13 antislip plattformsyta (högsta glidmotståndsklass). Tankplattformen kan även utrustas med en så kallad ”Underwing nozzle” ett kopplingsmunstycke för att underlätta arbetet för personalen som ska koppla slangen under vingen.

Om Zarges
Zarges GmbH, med säte i Weilheim i Övre Bayern, är ett globalt företag med cirka 800 medarbetare och tre produktionsanläggningar i Europa. I Sverige finns Zarges i ett helägt dotterbolag. Innovativ teknik och omfattande erfarenhet av högkvalitativt aluminium gör Zarges till ett ledande företag inom de tre huvudbranscherna: Access - Förpackning, Transport och Lagring - Specialkonstruktion. Zarges-produkterna kombinerar aluminiets flera fördelar, såsom hög stabilitet med låg vikt, korrosionsbeständighet och flexibilitet. Zarges har rätt produkt för alla behov och kan även erbjuda skräddarsydda lösningar. Oavsett om det är för detaljhandeln, proffsen, näringslivet eller privatpersoner, värderar våra kunder Zarges som en pålitlig partner och drar nytta av den kvalitet, kompetens och omfattande service som de fått i många år efter att ha köpt Zarges-produkter.

För mer information se: www.zarges.se

Patric Seger, vd
Zarges Sverige