Förbättrad säkerhet för arbete vid tåg

Sveriges modernaste servicedepå för tåg väljer arbetsplattformar från ZARGES som förbättrar arbetsmiljön och ökar säkerheten.

När Region Skåne hade färdigställt den kanske modernaste servicedepån för tåg kom frågan att handla om hur man säkerställde arbetsmiljön för servicedepåns tekniker och personal. För dem handlade det om att på ett enkelt och säkert sätt få tillträde till de tåg som skulle underhållas. En central del av lösningen kom att handla om Zarges mobila arbetsplattformar tillsammans med en höj- och sänkbar arbetsplattform, alla i enlighet med EU-standard. Nu kunde medarbetarna hos Mantena arbeta enligt den säkerhetsnivå arbetsgivaren ville ha.

Mantena är ett företag som underhåller och reparerar järnvägsfordon, komponenter och rälsburna anläggningsmaskiner åt ett antal järnvägsföretag. Mantena är ursprungligen norska NSB:s verkstadsenhet som bolagiserades 2002. Nu arbetar Mantena åt ett flertal olika järnvägsföretag bland annat SJ, Vy och Green Cargo.

Redan 2014 hade Region Skåne kunnat konstatera kapacitetsbrist vad gäller infrastruktur för järnvägen i regionen. När Öresundstågen togs i drift skickades därför samtliga tågset till Köpenhamn för underhåll och tvätt. Men 2020 kunde Hässleholmsdepån, Sveriges modernaste servicedepå för tåg, tas i drift. Nu flyttades underhållet av samtliga svenska tåg i Öresundstrafiken hit. Mantena fick ansvaret för underhållsarbetet.

För att förenkla och säkra underhållsarbetet för Mantenas medarbetare krävdes det arbetsplattformar. Tågen som rullar in i servicedepån befinner sig några meter upp i luften och för att enkelt kunna arbeta med underhållet måste Mantena-folket kunna tillträda tågen säkert.

Lösningen blev mobila arbetsplattformar från Zarges som enkelt kan placeras längs tågen där medarbetarna behöver kunna arbeta. Arbetsplattformarna är alla godkända enligt maskindirektivet och standarden EN ISO 14122, tillträde till maskiner. Mantena hade tidigare varit i kontakt med Zarges när de skulle skaffa arbetsplattformar till servicedepån i Raus utanför Helsingborg. När nu frågan kom upp rörande Hässleholmsdepån var det naturligt att vända sig till Zarges.

- Vi hade tidigare haft ett bra samarbete med Zarges och deras representant i södra Sverige, Jörgen Persson, berättar Robin Sundius, produktionstekniker hos Mantena. Vi visste dessutom att det var enkelt att arbeta med Zarges. Deras produkter är godkända enligt maskindirektivet och det är enkelt att få tag på reservdelar.

Med hjälp av Zarges togs det nu fram 25 mobila arbetsplattformar, varav en var höj- och sänkbar, som dessutom specialtillverkades för access till fronten på tåget och arbete med att byta fönster. Samtliga med räcken och godkända enligt maskindirektivet och EN ISO 14122, en säkerhet som arbetsgivaren Mantena krävt.

- Vår höj- och sänkbara plattform hade precis lanserats när Mantena kontaktade mig, berättar Jörgen Persson, Zarges representant i södra Sverige. Eftersom Mantena hade högt ställda krav på både säkerhet och utformning utgick vi från vår standardlösning och optimerade den enligt deras önskemål. Arbetsplattformarna gjordes något lägre än standard.

Mantenas tekniker kan nu på ett säkert sätt sköta arbetet med underhåll av Pågatåg och Öresundståg. Sammanfattningsvis har servicedepån i Kärråkra, utanför Hässleholm kunnat minska underhållstiden för de olika tågen och ökat säkerheten för medarbetarna samtidigt som de kunnat spara pengar åt Region Skåne och trafikföretagen som sköter Öresundstågen.

Utmaning Region Skåne hade kapacitetsbrist i sin infrastruktur för tåg. Bland annat saknades det servicedepåer som kunde hantera underhåll för Öresundstågen som bland annat går mellan Malmö och Köpenhamn, över Öresundbron. Lösningen blev en ny och modern anläggning i Kärråkra utanför Hässleholm där företaget Mantena numera sköter underhållet av tågen. Mantenas ledning ställde höga krav på arbetsmiljön för sina medarbetare och krävde att de arbetsplattformar som skulle anskaffas var certifierade enligt maskindirektivet och standarden EN ISO 14122, tillträde till maskiner.
Lösning Region Skåne hade tidigare införskaffat arbetsplattformar från Zarges till servicedepån i Raus utanför Helsingborg. Arbetsplattformar Mantena bekantat sig med. Mantena kontaktade därför Zarges och tillsammans kunde nu Mantenas beställare och Zarges säljansvarige identifiera de produkter som bäst kunde lösa Mantenas utmaningar. Det handlade i slutänden om 25 mobila arbetsplattformar från Zarges, varav en höj- och sänkbar plattform specialanpassades för access till fronten på tåget samt för byte av fönster.
Kundnytta Med Zarges höj- och sänkbara arbetsplattformar får Mantena plattformar som är anpassade för deras arbete med underhåll av tåg. Underhållstiden minskades och medarbetarna kan arbeta säkert på olika höjder och minimerar risken att falla. Plattformarna är godkända enligt ledningens säkerhetskrav, maskindirektivet och EN ISO 14122.

Om ZARGES

ZARGES GmbH, med säte i Weilheim i Övre Bayern, är ett globalt företag med cirka 800 medarbetare och tre produktionsanläggningar i Europa. I Sverige finns ZARGES i ett helägt dotterbolag. Innovativ teknik och omfattande erfarenhet av högkvalitativt aluminium gör ZARGES till ett ledande företag inom de tre huvudbranscherna: Access - Förpackning, Transport och Lagring - Specialkonstruktion. ZARGES-produkterna kombinerar aluminiets flera fördelar, såsom hög stabilitet med låg vikt, korrosionsbeständighet och flexibilitet. ZARGES har rätt produkt för alla behov och kan även erbjuda skräddarsydda lösningar. Oavsett om det är för detaljhandeln, proffsen, näringslivet eller privatpersoner, ser våra kunder ZARGES som en pålitlig partner och drar nytta av den kvalitet, kompetens och omfattande service som de fått i många år efter att ha köpt ZARGES-produkter.

För mer information se: www.zarges.se