Ökad säkerhet på Komatsu Forest

ZARGES arbetsplattformar förbättrar arbetsmiljön och ökar säkerheten för medarbetarna på Komatsu Forest nya fabrik i Umeå

I samband med att Komatsu Forest skulle bygga en ny fabrik för tillverkningen av skogsmaskiner ville företaget öka säkerheten för medarbetarna längs produktionslinjen. Komatsu Forest som haft en dialog med Zarges tidigare tog en ny kontakt och tillsammans tog de fram ett 30-tal arbetsplattformar som uppfyllde de krav och rekommendationer som finns på instegsplattformar och för säkert arbete på höjd.

Komatsu Forest är sedan 2004 en del i Komatsu-koncernen men har ända sedan 1961 varit synonymt med innovationer och lösningar för ett hållbart skogsbruk. Som en av världens ledande tillverkare av skogsmaskiner är de verksamma på alla viktiga skogsmarknader runt om i världen. Huvudkontoret ligger i Umeå där företaget också har tillverkning av skogsmaskiner.

År 2017 började Komatsu diskutera möjligheten att bygga en ny fabrik i Umeå som skulle hantera företagets konstruktion av skogsmaskiner. Företaget har ’säkerhet först’ som ett viktigt ledord och därför var åtgärder för att öka säkerheten en viktig del i planeringen för den nya fabriken. Inte minst när det gäller arbetet längs produktionslinjen. Här fanns utmaningar då medarbetarna skulle behöva utföra arbetet på olika höjder längs hela linjen.

Komatsu Forests produktionstekniker Evelina Norqvist hade tidigare varit i kontakt med Zarges som redan 2015 varit på besök på fabriken för att för att kartlägga existerande arbetsplattformar, annan instegsutrustning och behovet av ny utrustning. När nu den nya fabriken behövde nya arbetsplattformar kontaktades Zarges igen.

- Zarges kände redan till oss och visste vad det var vi behövde, berättar Evelina Norqvist, produktionstekniker på Komatsu. Jag tror dessutom att Zarges var en av få leverantörer som kunde göra de specialplattformar vi var ute efter. Men ett viktigt argument för Zarges var att alla deras produkter är certifierade enligt svensk standard. Ledningen hade högt ställda krav på säkerheten och Zarges produkter kunde möta de kraven.

Till de olika arbetsstationerna vid Komatsu Forest produktion finns olika plattformar beroende på de olika arbetsmomenten. Några går exempelvis att justera i höjdled.

- Alla de arbetsstationer som Komatsu hade krävde arbetsplattformar som är tillverkade för att uppfylla kraven i maskindirektivet, tillträden till maskiner regleras i standaren SS EN ISO 14122, berättar Patric Seger, vd och ansvarig för kontakten med Komatsu Forest. Det är den standard som vi på Zarges följer när vi utformar våra arbetsplattformar. Genom att samarbeta med oss kunde Komatsu Forest vara säkra på att deras nya arbetsplattformar uppfyllde ledningens krav på säkerhet.

Under 2021 har Zarges sedan levererat alla de arbetsplattformar som Komatsu behövt längs produktionslinjen i sin nya fabrik. Utöver det större antalet standardmodeller har Zarges och Komatsu arbetat nära varandra för framtagandet av fyra specialplattformar.

- Det har varit en utmaning att ta fram några av Komtasus plattformar, säger Patric Seger. Det beror på att maskinerna är så olika i storlek och höjd och några av plattformarna ska passa till flera olika maskiner. Men vi har haft ett väldigt bra samarbete med Evelina och företagets konstruktörer för att tillverka måttanpassade plattformar, Creaxess.

När nu arbetsplattformarna från Zarges tas i bruk får Komatsus medarbetare en säker arbetsmiljö där arbetsplattformar med skyddsräcken hindrar dem från att falla.

- Vi vill erbjuda det bästa när det gäller säkerhet för våra kollegor, säger Evelina Norqvist. Med Zarges arbetsplattformar får de ergonomiska och säkra arbetsplatser som följer svensk och europeisk standard.

Utmaningar I samband med att Komatsu Forest skulle bygga en ny fabrik i Umeå sattes nya mål på åtgärder för att öka säkerheten i den nya fabriken. Det handlade bland annat om säkerhetskrav på arbetsmiljön för de medarbetare som arbetade längs produktionslinjen med montering av delarna till de stora skogsmaskinerna. Medarbetarnas arbete krävde att de kunde arbeta på olika höjder vid produktionslinjen och de skulle kunna arbeta utan risk för fall. Komatsu som tidigare haft en dialog med Zarges tog nu en förnyad kontakt och kunde tillsammans med Zarges specificera behoven och de produkter som krävdes för att nå upp till företagsledningens högt ställda krav.
Lösning Komatsus beställare och Zarges säljansvarige kunde tillsammans identifiera de produkter som bäst kunde lösa Komatsus utmaningar. Det handlade i slutänden om ett 30-tal mobila arbetsplattformar från Zarges plus fyra specialanpassade plattformar som Zarges konstruktörer tog fram tillsammans med Komatsu.
Kundnytta Med Zarges mobila arbetsplattformar får Komatsu plattformar som är anpassade till deras arbete längs produktionslinjen. Medarbetarna kan arbeta säkert på olika höjder och minimerar risken att falla. Plattformarna är också godkända enligt svensk standard.

Om ZARGES

ZARGES GmbH, med säte i Weilheim i Övre Bayern, är ett globalt företag med cirka 800 medarbetare och tre produktionsanläggningar i Europa. I Sverige finns ZARGES i ett helägt dotterbolag. Innovativ teknik och omfattande erfarenhet av högkvalitativt aluminium gör ZARGES till ett ledande företag inom de tre huvudbranscherna: Access - Förpackning, Transport och Lagring - Specialkonstruktion. ZARGES-produkterna kombinerar aluminiets flera fördelar, såsom hög stabilitet med låg vikt, korrosionsbeständighet och flexibilitet. ZARGES har rätt produkt för alla behov och kan även erbjuda skräddarsydda lösningar. Oavsett om det är för detaljhandeln, proffsen, näringslivet eller privatpersoner, ser våra kunder ZARGES som en pålitlig partner och drar nytta av den kvalitet, kompetens och omfattande service som de fått i många år efter att ha köpt ZARGES-produkter.

För mer information se: www.zarges.se