ZARGES plattformar för underhållsarbete på taket av elbussar

Individuella tillträdeslösningar, anpassade enligt specifika krav för arbete på elbussar.

E-mobilitet räknas vara ett av de mer effektiva sätten att minska på utsläppen och luftföroreningar i städer. Kollektivtrafiken spelar därav en oerhört stor roll i hänsyn till detta. Enligt Bussmagasinet togs ca 160 nya elbussar i trafik i Sverige under år 2019. Samma år var det enligt PricewaterhouseCoopers totalt redan 838 elbussar i trafik runtom hela Tyskland. Från och med januari 2020 finns det nio helt elektriska bussar (inte hybrid) på vägarna i Köln, Tyskland. För underhåll som sker på taket av dessa eldrivna bussar har Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) investerat i skräddarsydda plattformar från ZARGES enligt individuellt anpassade krav.

KVB har använt elbussar sedan 2016. KVB valde att använda ZARGES stationära takarbetsplattformar och mobila arbetsplattformar med trappa för regelbundet underhåll av bussarna. ”Vi fick se en takarbetsplattform från ZARGES när vi besökte en verkstad utomlands, som då omedelbart vann vårt intresse på grund av mångsidigheten och anpassningsförmågan. Det kontinuerliga samarbetet och planeringen med ZARGES gick smidigt redan från början, vilket gjorde att ordern levererades rätt snabbt. För tillfället har vi redan installerat tre takarbetsplattformar från ZARGES i vår verkstad”, säger Gerd Schieffer, Vehicle Maintenance Foreman på KVB.

Skräddarsydda tillträdeslösningar för nya elbussar

Takarbetsplattformarna anpassades till en längd på 18 m för att sträcka sig längs med hela längden på elbussarna. På grund av modulariteten kan plattformarna utvidgas lätt och antingen ställas på golvet eller hängas i taket. Höjdjusteringsegenskapen, det breda sortimentet av tillbehör och utökningsmöjligheten gör plattformarna väldigt mångsidiga. ”Tack vare den modulära konstruktionen kan plattformarna modifieras eller utökas enligt behov, vilket ger KVB möjligheten att anpassa dem ifall förhållandena ändras”, säger Martina Moritz, Product Manager på ZARGES.

Fördelar i bruk

De lösningar som KVB tidigare använde för arbete på tak krävde personlig skyddsutrustning (PSU), vilket ledde till en del besvär. ”Eftersom en del arbete måste göras på elbussarnas tak, så som underhåll av luftkonditioneringssystemet, ville vi ha en ny tillträdeslösning som kan förenkla vårt dagliga arbete”, säger Gerd Schieffer. Väl uppe på takarbetsplattformen har användaren lätt tillgång till hela bussens längd, utan någon extern PSU. Till skillnad från en mobil arbetsplattform behöver användaren inte heller lägga ner tid på att kliva upp och ned samt flytta på plattformen, utan utför istället arbetet tidseffektivt på en och samma plattform. Dessutom är takarbetsplattformen utrustad med runtgående räcken för att säkerställa säkerheten under arbetet. Takarbetsplattformen är i enlighet med de senaste versionerna av alla relevanta standarder så som EN ISO 9001, EN 14122 och EN 1090.

Betyder höga höjder nödvändigtvis höga risker? -Inte med ZARGES

"Det är verkligen speciellt att få vara en del av ett så framåtriktat tema som e-mobilitet, även om det i detta fall bara är i en liten skala. Vi är alltid öppna för nya trender och kommer att fortsätta vårt nära samarbete med KVB i framtiden för att bidra till utvecklingen av e-mobilitet” understryker Martina Moritz. KVB utvidgar sin ansträngning: företaget målsätter att endast trafikera med elbussar senast år 2030.

Läs mer om ZARGES lösningar för bussar och nyttofordon här.